Er du en irriterende kollega?
Hvordan er du egentlig på jobb? Kan det hende at problemene du finner hos dem du jobber med, egentlig sier mer om deg selv? Per Henrik Stenstrøm, forfatter av boken Irriterende kolleger, har laget en kjekk guide med gode råd om hvordan du kan evaluere deg selv og lære å håndtere vanskelige mennesker på jobben.
Start med deg selv. Er problemet egentlig at du ønsker at alle skal være lik deg?
Ta ansvar. Hvis du ser et behov hos en kollega, må du dekke det. Selv om det er totalt forskjellig fra det du trenger i ditt arbeidsliv.
Selvinnsikt. Finn ut hvordan du virker på andre mennesker. Hvordan virker du egentlig på kollegene dine? Motiverer du eller dreper du motivasjonen?
Sett pris på ulikhetene. Kunne du virkelig unnvært de vanskelige kollegene? Er det ikke de som får virksomheten fremover? Som tør å utfordre? Som kanskje har de beste idéene?
Se deg selv utenfra. Når vi kjører bil, irriterer vi oss over syklistene. Når vi selv sykler, irriterer vi oss over bilistene. Tren deg på å se saken fra en annen side. Den som evner å endre perspektiv, er en klok medarbeider.
Tål talent. Klarer du å ta vare på de unge fremadstormende medarbeiderne som utfordrer deg? Nyansatte kan lage mye trøbbel. Men husk at dere har rekruttert dem for at de skal gjøre en forskjell.
Det er de andre. Hvis du skal behandle kollegene likt, må du behandle dem ulikt. Ingen har like behov. Og husk at på seg selv kjenner man ingen andre ...
Konflikt. Er du en konfliktanalfabet? En arbeidsplass skal ikke nødvendigvis være en koseklubb. Det skal utrettes et stykke arbeid også. Konflikt er ikke bare negativt.
Innstilling. Det er vanskelig å forandre folk. Den eneste du kan endre er deg selv. Din innstilling til andre kan alltid justeres.
Egenskaper. Hva er dine kvaliteter som ansatt? Hva er dine ferdigheter? Vær deg selv – og utnytt det du er god på!